Pomyłka czy oszustwo?

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Na półce sklepowej widzimy interesujący nas towar w cenie 12 zł. Cena jest atrakcyjna, bo w innych sklepach ten sam towar kosztuje 17 zł. Uradowani z okazji, jaka nam się trafiła wrzucamy towar do koszyka i idziemy do kasy. Kasjer skanuje kod kreskowy i na kasie pojawia się cena 16 zł. Na uwagę, że na półce jest cena 12 zł, kasjer odpowiada, że to pomyłka, bo pracownik odpowiedzialny za dany dział nie zdążył zmienić tamtej ceny.

Taka sytuacja zdarzyła się pewnie każdemu z nas.

Co mamy zrobić? Zapłacić 16 złotych czy zrezygnować z zakupu?

Nie. Najlepiej kupić płacąc 12 zł!

Kwestię tę regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny.

Wyłożony na półce sklepowej towar wraz z ceną w myśl art. 66. § 1. Kodeksu cywilnego stanowi ofertę. Art. 70. § 1. mówi z kolei "W razie  wątpliwości  umowę  poczytuje  się  za  zawartą  w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego  ofertę  oświadczenia  o jej  przyjęciu  nie  jest  wymagane - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy".

Włożenie towaru z półki do koszyka oznacza zaakceptowanie oferty i przystąpienie do wykonania umowy. Po zaakceptowaniu oferty przez kupującego, sprzedawca nie ma możliwości zmiany jakiegokolwiek jej elementu z ceną włącznie. Jeśli więc na półce widniała cena 12 zł i kupujący, biorąc towar do koszyka, ją zaakceptował, to sprzedawca ma obowiązek sprzedać ten towar za 12 zł. Warto wrócić szybko do półki i zrobić zdjęcie towaru wraz z ceną.

Takie sytuacje są najczęściej wynikiem pomyłki sprzedawcy. Jednak wcale nierzadko jest to celowe oszustwo. Sprzedawca, wystawiając przy towarze niską cenę, zachęca nabywcę do zakupu licząc, że przy kasie nie zwróci on uwagi na wyższą cenę.

Jednak niezależnie od powodu, klient jest na uprzywilejowanej pozycji. Kodeks cywilny chroni go przed nieuczciwym sprzedawcą. A jeśli sprzedawca się pomylił? Cóż, każda działalność, a szczególnie działalność gospodarcza wiąże się z ryzykiem. Nie ma żadnego uzasadnienia by skutki zaniedbań czy pomyłek przerzucać na klienta.

Możemy oczywiście zgodzić się z argumentacją sprzedawcy i zapłacić cenę wyższą. Ale jest to wyłącznie nasza dobra wola.